Followers

Saturday, January 9, 2016

BERHENTI MEROKOK DENGAN VAPE ATAU DENGAN VIVIX ?

berhenti merokok

lately, isu vape jadi trending... isu hangat!!
trending sebab apa ?
bila  gadis-gadis/wanita -wanita comel pun sibuk upload gambar bervape.
opss... rare ok ! vape dikaitkan dengan merokok. dan biasanya bila bab-bab merokok banyak dikaitkan dengan kaum lelaki sahaja.

trending jugak bila budak-budak sekolah rendah pun dah pandai vape.
trending jugak bila mak-mak sibuk update status pada penghisap vape, yang tak reti nak hormat orang lain bila makan di kedai.
abis asap berkepul-kepul terkena baby mak-mak ni.

makin bertambah trendingnya bila..
negeri johor mengharamkan penjualan vape di negeri itu.
saya sokong pengharaman ini.

Pengerusi Jawatankuasa Perumahan dan Kerajaan Tempatan Negeri, Datuk Abd Latif Bandi berkata, ini menjadikan Johor secara rasmi sebagai negeri pertama mengharamkan penjualan vape bagi memastikan kesejahteraan rakyat dalam konteks kesihatan.

"Kita akan mengedarkan arahan keputusan kepada PBT secepat mungkin bagi membolehkan mereka menguatkuasakan undang-undang," kata beliau kepada pemberita selepas mesyuarat tersebut di sini yang dipengerusikan Menteri Besar, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin.
Beliau berkata, pengharaman penjualan termasuk menjual peranti dan cecair vape kekal berkuat kuasa 1 Januari depan.

trending lagi sekali..
apabila terengganu pulak mengharamkan penggunaan vape di negeri itu.

KUALA TERENGGANU, 31 Dis — Kerajaan Negeri Terengganu mengharamkan penggunaan vape atau rokok elektronik di negeri ini bermula awal Januari tahun depan.
Setiausaha Kerajaan Negeri Datuk Osman Muda berkata kerajaan negeri membuat keputusan itu selepas bersetuju dengan keputusan Majlis Fatwa Negeri Terengganu yang mengharamkan vape.
-

saya tak pasti. 
adakah yang beralih kepada vape itu tengah berusaha untuk berhenti merokok atau sebaliknya ?
dengan masa depan perniagaan vape yang semakin sukar, saya percaya..usaha anda dengan beralih kepada vape adalah sia-sia.

dan saya juga tak paham ?
kenapa merokok itu susah sangat untuk diberhentikan keinginannya ?
sehinggakan ramai yang sangup  membuat tabungan wajib untuk tujuan rokok.
okeh..
duit masing-masing katanya.

alaaa...
orang perempuan ???
tak memahami pulak katanya..
huhuhu...

apa pun kisah di sebalik vape dan rokok itu, 
saya pasti.
yang berjaya berhenti menghsiap rokok/ vape adalah orang yang kuat dari segi mentalnya.
cekal untuk berhenti.
ada matlamat yang jelas kenapa perlu berhenti merokok.

kenapa WAJIB berhenti merokok selain daripada fatwa yang menyatakan bahawa MEROKOK adalah HARAM ?
of course membahayakan kesihatan.
tak payahlah ye saya terperincikan di sini sebab ramai dah tau keburukan merokok sejak daripada zaman sekolah lagi kan?
mana taknya.. selalu sangat naik soalan karangan pasal merokok ni.

kalau berhenti setakat ikut-ikut kawan.
confirm tak menjadi.

jom layan cerita abang ni.
akhirnya mengalah dek penangan VIVIX.




kebetulan bulan ni VIVIX ada promosi.
beli 6 percuma sebotol bernilai RM475.


berhenti merokok



vivix atau lebih dikenali sebagai sirap ajaib.
rasanya kelat-kelat manis.
diperbuat 100% daripada bahan semulajadi iaitu muscadine grape, purple carrot, elderberry (sambucus nigra) dan polygonum cuspidatum.

yang paling best..
bila vivix ni bukan saja membantu anda berhenti merokok, ia juga baik untuk :

  1. kesihatan jantung
  2. kesihatan otak
  3. kesihatan sistem imun
  4. kesihatan sendi
  5. perlindungan anti oksidan dan 
  6. peningkatan tenaga pada tahap selular.

apa kata, bagi yang susah sangat nak berhenti vape tu cuba VIVIX ni jugak.
kita ikhtiar.. dengan syarat anda sendiri memang betul-betul nak berhenti.

kita tengok satu lagi tetsimoni ROKOK dan VIVIX.


berhenti merokok


so, 
apa yang dimenung lagi tu..
lagi cepat tindakan diambil, semakin cepat anda akan rasa kesannya.
lagi cepat anda boleh gunakan duit tu untuk benda lain.
dan ..
yang paling penting ialah...sayangi keluarga anda !!



---------------------------------------------------------------
azlina hamdan
013-7755256

Friday, December 4, 2015

APAKAH CIRI-CIRI KOLAGEN TERBAIK ? PENDEDAHAN EKSKLUSIF KHAS UNTUK ANDA

kolagen terbaik

kenapa semua orang sibuk ambik kolagen ye ?
sebelum kemujudan kolagen ni, macam mana orang dulu-dulu ?
elok je idup kan..
wahh !! soalan kau.. 
dalam lambakan produk kolagen di pasaran mana satu yang TERBAIK ?
apakah ciri-ciri kolagen terbaik ?


uish...
tiba-tiba wanita-wanita di Malaysia diserang demam kolagen.
mana tak demam ?
kat pasar malam pun ada orang jual kolagen.
mau tak tertarik kan ???
nampak sangat kolagen bukan setakat memenuhi keperluan bagi jutawan dan hartawan semata-mata..
tetapi rakyat biasa juga sudah boleh membeli produk kolagen yang dijual secara meluas di pasaran.


iklan kat tv pulak tak usah cakaplah.
ada je iklan kolagen.
K itulah.. K ini lah..

macam tu jugak kat highway..
punyalah macam-macam brand kolagen  billboard pun ada.

apa sebenarnya kolagen yang disebut-sebut tu ?

Collagen is a natural protein component of the skin that acts like a scaffold and the main building block for cells, tissues and organs. About a third of the protein content in your body is made up of collagen, which is found in the bones, muscles, and tissues of the organs.


kolagen terbaik

secara asasnya, kolagen yang jadi kegilaan ramai sekarang ni bukanlah bertujuan untuk kecantikan semata-mata. nampaknya ckolagen ini juga penting untuk sel, tisu serta organ kita.

kalau macam tu ? sejauh mana pentingnya pengambilan kolagen ni yang mana rata-rata produk kolagen ini diambil dalam bentuk minuman.

The body naturally produces the collagen that it needs, but this production is gradually disrupted as part of the natural aging process. Women produce less collagen than men, and this collagen is lost at a rate of about 1% per year. This means that a woman has naturally lost almost half of the collagen from her skin by the age of 50.

opsss... 
siapa-siapa yang umurnya mencecah 50 tu, secara anggaran, badannya telah kehilangan hampir separuh daripada keseluruhan kokagen yang badan dia ada, dan seringkali kekurangan ckolagen pada kulitlah yang paling ditakuti. betul tak ?

so, apa akan jadi pada kulit yang kehilangan kolagen ni ?
kulit akan kehilangan keanjalan semulajadinya , dan garis-garis halus, kedut dan kendur akan mula muncul.

dan yang paling menakutkan. kolagen yang berkurangan secara kritikal  ini juga akan memberi kesan kepada tulang dan seterusnya memberi kesan kepada bentuk muka.
lihat gambar di bawah.


kolagen terbaik


maka,,
kebanyakan daripada kita mengambil sumber kolagen ini untuk kecantikan semata-mata.
tetapi ada banyak lagi peranan kolagen ini pada badan kita.

tapi..
jangan kita ambil mudah.
dalam banyak-banyak lambakan produk kolagen di pasaran kita, kolagen juga boleh menjadi pembunuh dalam senyap.
hah ? bagaimana pulak tu ?

Di pasaran, terdapat pelbagai produk dengan kandungan kolagen yang dijual sehingga 20,000Mg.
banyak kandungannya bukan bermakna ia lebih baik.

Pengambilan kolagen dalam kuantiti banyak boleh memberikan kesan kepada fungsi hati dan buah pinggang yang akan menyebabkan kegagalan kepada fungsi kedua-dua organ penting ini.

sebab tu kita kena tau apa kandungan produk kolagen yang kita ambik selama ni.
berapa mg ?
kolagen daripada sumber apa ?
kalau dari sumber haiwan, halal kah ?
ada bahan pengawet tak ?
kandungan gula macamana ?


banyak lagi aspek lain perlu dilihat selain daripada mengharapkan keajaiban berlaku dalam masa yang singkat selepas pengambilan kolagen ini.

maka, shaklee collagen powder dilihat pilihan terbaik bagi sumber kolagen untuk anda selepas mengambil kira beberapa aspek.



kolagen terbaik


KENAPA KOLAGEN DARIPADA SHAKLEE ?

1. sumber yang halal 

iaitu sumber utama kolagennya daripada sisik ikan merah. selain itu, kandungan lainnya terdiri daipada ekstrak biji camellia japonica, ekstrak pfaffia, vitmain C daripada sumber jagung, vitamin B , ekstrak kekerang  serta lactobacillus 
acidophilus.
kolagen terbaik


2. tiada gula

3. tiada bahan pengawet

4. tiada pewarna

5. mudah larut dalam air

6. senang untuk di bawa ke mana-mana kerana ia dalam bentuk sachet

7. boleh dicampur dengan apa saja air kesukaan anda.

8. kajian klinikal menunjukkan "people skin appearance improve 71% after consume it continuously for 8 weeks. kesannya akan jelas kelihatan jika diambil dalam dos yang betul serta untuk jangkamasa panjang.



KHASIAT COLLAGEN POWDER SHAKLEE

kolagen terbaik


1. Membantu menguatkan rambut dan merangsang pertumbuhan semula.

2. kuku akan menjadi lebih kuat dan kekalkan warna sihat.

3. kulit akan menjadi lembap dan semakin anjal.

4. membantu mengurangkan parut.

5. membantu menghilangkan tanda penuaan.

6. membantu mengurangkan kesakitan dan geseran sendi.

7. baik untuk mata kerana kornea memerlukan kolagen. ia membnatu mengekalkan otot mata supaya tetap anjal.

8. memastikan otak sentiasa sihat. sel glya  membekalkan nutrisi kepada otak dan ini dibantu oleh kolagen.   



PERKARA LAIN BAGI MEMASTIKAN KOLAGEN MEMBERI KESAN MAKSIMUM KEPADA ANDA

1. pengambilan kafein bersama kolagen juga antara penyebab kolagen tidak berkesan pada tubuh. Bukan tidak boleh minum kafein, cuma itu antara faktor menyebabkan kolagen cepat hilang. Jika ambil gula yang banyak boleh kurangkan kolagen.

2. Asap rokok dan cahaya matahari terik juga menyebabkan kolagen pecah dan terurai.




kolagen terbaik



jadi, pilihan dah ada depan mata.
saya dah cadangkan pilihan terbaik.
jadi, jangan lepaskan peluang ini untuk anda memiliki shaklee collagen powder yang SUPER WOW ni..


kolagen terbaik


dan jika anda inginkan penjimatan sehingga 30% ?
macamana pulak tu ?
meh...
saya ada rahsianya..


kolagen terbaik



Saturday, November 28, 2015

MASALAH BAU BADAN ? FAKTOR DAN CARA MENGATASI.


MASALAH BAU BADAN

CERITA 1
alamak !!
eh ! dia datang sini lah..
sambil terherot-herot mulut Kak N (bukan nama sebenar)  ditujukan pada AB (bukan nama sebenar) yang datang ke arah mereka.
sebaik saja AB sampai, seorang demi seorang rakan sepejabat mintak diri.
tiba-tiba ada kerja katanya.

pelik jugak AB.
dia perasan juga.
kemana-mana dia pergi selalu kawan-kawan macam nak mengelak.

hinggalah pada suatu hari, anak-anak menegur bila dia balik daripada kerja.
"bau apa ni mama ?" sambil si bongsu mencium-cium badan AB  mengesan punca bau tersebut.
dalam seminggu, mau 4-5 kali jugaklah si kecik ni menegur benda yang sama.



CERITA 2
As (bukan nama sebenar) kadang-kadang  bekerja di bawah terik matahari. mana taknya,, sehari kadang-kadang sampai 2-3 site kena pergi.

selalunya  As sampai malamlah di rumah. 
kadang-kadang lepas seharian penat bekerja balik tu  As ingatkan  bermanja-manja duduk sebelah suami (badrul , bukan nama sebenar).
tapi, cepat-cepat Badrul alih tempat duduk dia. dia suruh As mandi dulu. walaupun baru 5 minit sampai di rumah.

di awal perkahwinan, Badrul cakap berlapik lagi mengenai bau badan As. 
dah masuk tahun ke 6,  Badrul hilang sabar. terus sound direct..ada ke dikatanya  badan As berbau busuk. 
sampai tidur malam pun kalau boleh nak lari ke bilik lain.
 alahai!! kesian As. 
amboi!! bukan main mulut ko ye Badrul  ???


kedua-dua kisah di atas menunjukkan masalah bau badan yang sering tidak disedari oleh tuan punya badan. kawan-kawan atau family nak menegur pun kadang-kadang tak sampai hati juga.

normal bagi kita untuk berpeluh di pelipat seperti ketiak apabila melakukan aktiviti berat.   namun, bagi mereka yang mempunyai masalah badan berbau, peluh ini umpama masalah berat yang menimpa kepala mereka. 

bau badan adalah sesuatu yang unik. setiap orang mempunyai bau yang tersendiri kerana proses perkumuhan, iaitu berpeluh. 

Ada dua jenis kelenjar menghasilkan peluh, pertama kelenjar Eccrine dan kedua kelenjar Apocrine

Kelenjar Eccrine bertanggungjawab terhadap proses berpeluh di mana ia bersambung terus hingga permukaan kulit untuk menghasilkan peluh. Ia bertujuan mengawal suhu badan selain membuang bahan-bahan buangan seperti urea, sodium, kalsium atau elektrolit


Pakar Perubatan dan Dermatologi Pusat Perubatan Darul Ehsan, Dr Noraziah Abd Kadir Jailani, menjelaskan peluh melalui kelenjar Eccrine sifatnya tulen, jernih seperti air dan tidak menghasilkan bau kerana akan terus keluar ke permukaan kulit dan meluap. 

saya sendiri cukup berkira kalau nak pakai baju colour plain ke tempat kerja.
kalau rasa-rasanya hari tu nak ke sana ke sini, better jangan pakai baju plain.
nanti nampak basahan baju di ketiak,
eewwwww!!!


Kelenjar Apocrine pula merembeskan cecair yang lebih likat dan agak keruh serta menimbulkan masalah jika ia lebih banyak dari kelenjar Eccrine. 

Kelenjar Apocrine ada pada bahagian tubuh yang banyak folikel rambut seperti ketiak serta tempat sulit seperti kemaluan. Kelenjar ini mengandungi sebum, bahan berlemak di mana peluh dirembeskan. Sebum pula bahan organik yang tersimpan dalam kelenjar Apocrine. 


Di sini lebih mudah untuk bakteria memecah masuk protein dalam rembesan peluh, tidak seperti kelenjar Eccrine. Apabila protin dipecah masuk dalam peluh oleh bakteria, ketiak atau kaki akan mengeluarkan bau yang kurang menyenangkan. 

ermmm..
ini kerja bakteria jahatlah ye yang pecah masuk protein.
siap kau bakteria ??
sampai hati kau kacau Kak AB dan As yea.!!!

adakah masalah ini disebabkan oleh kurang penjagaan kebersihan ?
atau faktor usia ?
atau disebabkan oleh ambilan ubat-ubatan ?


FAKTOR #1




MASALAH BAU BADAN


salah satu faktornya ialah proses pencernaan yang tidak sempurna
sepatutnya, bila kita makan macam-macam ia akan digunakan oleh badan kita.. dan selebihnya akan akan dibuang dalam bentuk sisa buangan atau toksin. 
dan toksin ini disingkirkan sekiranya ginjal, hati dan saluran penghadaman usus berfungsi dengan baik.

just imagine,,
seseorang yang ada masalah dengan kidneynya..
atau hati
atau seseorang yang sering sembelit.
toksin itu akan kekal dalam badan sebab there is no way out.
itu yang menyebabkan badannya berbau.

so, korang..korang..korang..
jangan memandai mengata kak AB dan AS tu pengotor, pemalas dsb.
maybe boleh suggest pada mereka untuk jumpa doktor.
mana tau mereka ada masalah seperti di atas kan ??



FAKTOR #2

MASALAH BAU BADAN


namun ada 1 lagi faktor iaitu..
Banyak minum kopi atau minuman berkafein dan makanan berempah yang mengandungi bawang dan bawang putih juga berpotensi menyebabkan bau pada ketiak, tidak kira lelaki atau wanita. 

ok.. tak kira lelaki atau wanita tau.
semua ada possibility kena masalah badan berbau ni tau. 
so, kena tengok semula pemakanan masing-masing.



FAKTOR #3

MASALAH BAU BADAN


faktor ke-3, masalah bau badan juga mungkin disebbakan oleh faktor genetik atau kelenjar yang sangat aktif.


tapi macaman dengan orang yang sebelum ni takde pun masalah badan berbau ni..
then. tiba-tiba pulak kena masalah ni ??



FAKTOR #4

MASALAH BAU BADAN


ini mungkin disebabkan oleh faktor le -4, iaitu  masalah ginjal, hati, hypoglycemia (kurang gula dalam darah), jangkitan kuman, kencing manis dan tiroid
Ia dikesan apabila individu yang pada mulanya tidak punya masalah bau, tiba-tiba mengalami perubahan bau badan yang mengganggu. 


Antara cara merawat dan mengawal masalah bau ketiak pula ialah penggunaan cecair pencuci mengandungi 3 peratus hidrogen peroksida, menyembur pewangi dan penyembur anti peluh. Jika terlalu serius, pembedahan membuang kelenjar Apocrine pada tempat bermasalah boleh dilakukan selain laser serta suntikan botox. 


Terdapat beberapa langkah boleh diambil untuk mengawal bau badan.
1. kerap mandi
2. pilih pakaian dari kapas dan longgar
3. elakkan dari ambik mkanana tinggi choline (bawang putih, daging, rempah,       kafein dan kekacang)
4. berhenti merokok
5. pemakaian deodorant anti-respirant.
6. pengambilan supplement.


MASALAH BAU BADAN

alfalfa berfungsi  sebagai penyahtoksik yang mana ia mampu menghilangkan toksin dari badan. dalam masa yang sama ia berfungsi membersihkan hati, kolon, darah serta mencantikkan kulit dan otot.


MASALAH BAU BADAN

walaupun yan ada masalah bau badan ini dinasihatkan supaya menjauhkan diri daripada bawang putih, namun dengan pengambilan garlic ini mampu meningkatkan sistem pencernaan. sistem pencernaan yang tidak sempurna juga adalah salah satu oenyebab kepada masalah badan berbau ini. 


MASALAH BAU BADAN
herblax membantu merangsang usus untuk mempercepatkan proses pembersihan secara lembut kepada najis yang tersekat atau tersimpan lama. najis yang tersimpan lama inilah penyebab kepada pelbagai masalah.



kesimpulannya,
jika ada antara ada yang mempunyai masalah seperti kak AB dan kak AS , patut mencari jalan penyelesaian secepat mungkin.
ia nampak kecil... tetapi jika dibiarkan berlarutan, akan memberi impak yang besar kepada kehidupan seharian kita.



 set masalah bau badan



jangan segan-segan untuk hubungi saya bagi mendapatkan consultation secara percuma. 






Friday, October 2, 2015

RESEPI BUBUR DAGING PALING SENANG NAK MASAK.


petang- petang hari cuti hujung minggu.
kalau tak masak menu petang memang tak lengkap.

mixer dah lama duduk dalam kotak.
nak buat kek pun bahan takde.

nak buat roti, tepung high protein takde pulak dalam almari.
tapi inti kacang dan bijan hitam ada.
ermm.. buat roti inti kacang pun sodap ni..
huwaaa...

nampak tak..
kelaparan tapi takmo beli kat kedai.

ok..
dok godek dalam peti sejuk.
ada daging.

ermm..
nak buat mi rebus , mi takde.

ok..
bubur daging je lah.
daun sup kirim kat afiq nan balik solat jumaat nanti.

mulakan dengan meng "high pressure" kan daging.
letak air sikit.
20 minit je..
taraa..
siap daging. 
kemudian potong kecik-kecik macam ni ye..



bubur daging


air jangan dibuang ye..
nanti kita guna balik air tu masa nak masa bubur nasi nanti.

ok..
tumiskan bawang merah + bawang putih dengan halia yang dah diblender.
campak sikit garam, perasa dan lada hitam sikit.
guna fungs stir fry untuk proses ni.



bubur daging

dah naik bau..
masukkan daging yang dah dipotong tadi.


bubur daging


kemudian, off kan stir fry.
masukkan beras + air+ air daging tadi.
nisbah beras dan total air 1:5
saya suka lebihkan dlm 1 cawan lagi air sebab tak nak bubur kering sangat nanti.
(alamak.. lupa nak snap picture step  ni )


ok..
hp kan lagi 45 minit.
periuk boleh tinggal macam tu je.. tak perlu risau air kering atau air melimpah keluar..


bubur daging


sementara tu ,  buat keje lain dulu.
sapu rumah lagi sekali..
harap anak lelaki menyapu, dikatanya bersih dah ibu..

bila tanya, kenapa masih ada semut kat tengah jalan ni afiq ?
dia jawap, semut kan berjalan.. susah nak bersihkan.. tadi afiq sapu dah.. 
lepas tu dia datang balik.
alahai.. anak bujang..

banyak benda boleh buat dalam masa 45 minit tu.

tak yah dok tunggu tepi periuk.
habis masa 45 minit tu, berbunyilah periuk tu nanti memanggil- manggil tuannya untuk dibuka dan dimakan.
this is the best part about this pressure cooker.
it can managed itself.
wah !!!

ok..
habis 45 minit dah..

jom tengok, apa jadi dengan bubur kita.
berbau semerbak 1 rumah dah ni.


bubur daging

lepas tu, bolehlah taburkan daun sup.
dan boleh ngap terus..


bubur daging

waaa...
best uolss..
kalu nak derhakakan resepi ni, meh akak ajar.

boleh letak santan dan pecahkan telur masin dalam bubur sebelum kita HP 45 minit tadi.
yang ini gerenti SEDAP !!!


bubur daging

bagi yang  nak pedas..boleh buat macam saya
saya makan dengan sambal jawa.
sapa ada sambal itam pun boleh jugak makan dengan bubur ni..

ok..
lepas baca kena cuba tau resepi ni.
kalau gemuk gara-gara makan bubur nasi akak ni  sendiri mau ingat hokey !!!
hik..hik..hik..

Thursday, October 1, 2015

IBU PANIK GARA-GARA ANAK ADA G6PD.


di satu pagi.
tahun 2003.
hari ke-2 di wad selepas bersalinkan si twin afiq dan nan.
saya mendapat perkhabaran daripada nurse.
anak saya ada G6PD.
kedua-duanya sekali.

masa tu rasa zero... lost...
apa tu G6PD ?
bahaya ke ?
apsal tengok twin ok je..
cuma pra-matang.
dan berat pun masa tu, abang, 2.1 kg, adik 2 kg.

masa tu info bukan di hujung jari.
kalau ada pun kosnya sangat mahal.
SEJAM berinternet di CC mau rm 2-3.

kalau internet di rumah..sebulan mencecah RM100.
takde sumber internet bergerak seperti sekarang.
jadi mustahil untuk saya scroll smart phone dalam wad semata-mata nak cari info mengenai g6PD.

tengahari sikit, nurse datang semula pada saya.
bagitau serba sedikit mengenai G6PD.
tapi explanation diberi bagi saya acuh tak acuh je nurse buat..
maybe boleh diterangkan menggunakan buku, kad atau pamplet.
untuk sesi itu saya boleh nyatakan hanya macam bagitau.. bukan explanation.
saya hanya mampu terkebil-kebil.

sehinggalah doktor jumpa saya  untuk terangkan mengenai G6PD.
saya belajar sesuatu.
serious..
terkejut.. dapat dari mana G6PD ni ?
macam-macam lah terpikir masa tu.

G6PD penyakit seumur hidup.
saya dimaklumkan oleh doktor lelaki saja akan ada G6PD, manakala wanita hanya akan jadi pembawa sahaja.
twin saya ??
dua-dua ada G6PD.
dua-dua lelaki.


kacang parang, ubat  gegat, antibitotik, ubatan herba antara yang perlu dijauhi oleh penghidap Glucose-6-Phosphate Dehydrogenase (G6PD).
apa jadi jika mereka melanggar pantang larang tersebut ?
maut menanti jawapannya..

menurut Konsultan dan kardiologis pediatrik hospital pantai kuala lumpur, Dr. Azam Mohd.Nor , G6PD bukan sejenis penyakit atau kecacatan, tetapi merupakan masalah kekurangan enzim keturunan yang terdapat dalam sel darah merah manusia.

kekurangan enzim ini akan menyebabkan sel darah merah mudah pecah apabila penghidap terdedah kepada bahan-bahan yang tidak dibenarkan.


katanya lagi, sel darah merah tidak mampu mengangkat oksigen ke seluruh badan dengan berkesan sehingga mengundang pelbagai gejala lain yang lazimnya mula dikesan sejurus bayi dilahirkan.


makanya..
sebaik saja afiq dan nan dilahirkan, saya tak berani nak menyapu sebarang ubat atau minyak sebab dalam list yang diberi oleh pihak hospital, salah satu yang saya perlu jauhi ialah ubat tradisional.
hatta minyak gamat pun doktor tak bagi sapu.

so, selepas mandi saya sapukan afiq dan nan dengan minyak kayu putih johnson.
moden tau !!! hahaha..

saya berpantang di rumah mak.
so ubat gegat kat rumah mak pun kena bagi clear.
sebab bau dia tu yang takut effect baby.
susahnya hati masa tu.

gejala g6PD pada bayi

  • demam kuning

gejala g6pd pada kanak-kanak dan dewasa

  • pucat
  • sesak nafas
  • lemah dan tidak bermaya
  • pening
  • degupan jantung laju
  • sakit dada


saya pulak?
disebabkan breastfeed baby, tak berani nak makan sebarang ubat .. especially jamu sebab takut-takut memberi kesan pada baby.
itu memang diingatkan oleh nurse dan doktor.
apatah lagi masa tu anak-anak saya terkena prolong jaundice.
say NO tu jamu at all!!


perlu dijauhi atau dielakkan bagi anak-anak g6pd :

makanan

  • kacang parang
  • ubat tradisional
  • herba


bahan

  • ubat gegat
  • ubat nyamuk


sekarang..
selepas berbelas tahun.
hasil perbualan dengan mak-mak yang ada anak G6PD, mereka masih boleh ambil SET BERSALIN SHAKLEE macam biasa , kecuali ALFALFA.

ermm..
sayangnya tak kenal shaklee masa tu..
so, sedikit terabai penjagaan badan ketika tu.

jadi, bagi yang mempunyai anak-anak G6PD, tapi takde panduan nak makan supplement apa sepanjang berpantang boleh mulakan dengan set bersalin shaklee.


anak ada g6pd



set bersalin shaklee memenuhi keperluan ibu  termasuklah supaya  :

  • luka cepat sembuh
  • elak sembelit
  • tambah tenaga
  • elak meroyan
  • tambah susu
  • tambah darah

 lengkap dah kan ?

namun dalam membesarkan anak-anak yang ada G6PD bukanlah perkara  yang boleh dipandang mudah.

masa kecik saya elakkan anak-anak dari ubat gegat, kacang parang, ubat tradisional ...

bila dah besar saya educate pulak anak-anak, maklumkan pada dorang yang tak boleh makan kacang parang dan berkali-kali ingatkan.. masing-maisng ada G6PD.

even masa bersunat, bila tau anak-anak ada G6PD, doktor tukarkan ubat tahan sakit jenis lain..

alhamdulillah..
anak-anak dah semakin membesar.


anak ada g6pd


bila besar saya bagi anak-anak set ini pulak.
so far, takde masalah ambik set ni dengan kesihatan anak-anak.

anak ada g6pd

ermm..
meal shakessedap kemain.
kalau mix dengan fresh milk..
memang perfect sangat !!

vitalea ni grape flavour.
manisan yang tak perlu mak ayah risaukan sebab tak merosakkan gigi anak-anak.
yang ni bukan takat anak sendiri makan, malah jadi  favourite anak sedara saya jugak..


anak ada g6pd


lagi satu yang perlu bagi tingkatkan sistem imun anak-anak ialah chewable vitamin C. ini bagi anak-anak kita kunyah macam tu je..

so, sepanjang membesarkan anak-anak yang ada G6PD, 
sebaik sahaja selepas bersalin, ibu boleh ambil set berpantang shaklee.
sepanjang anak-anak membesar boleh beri mereka set anak sihat dari shaklee juga..

apa-apa pun, jika puan-puan masih ragu-ragu..
mana satu boleh..
mana satu tak boleh..
boleh dapatkan free consultation daripada saya..

pm/whatsapp

azlina hamdan
013-7755256
azlinahmdn@yahoo.com



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...